Wednesday, August 20, 2008

HAKIKAT SEORANG WANITA & ISTERI

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-2
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan Membantu mereka di akhirat kelak.
Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka.....
Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari.
Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah.
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang... sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.
Satu lagi berita gembira untuk wanita,Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak?
Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapiAllah beri kelonggaran siksa kubur.
Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.
Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.
Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga.
Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.
Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.
Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.
Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.
Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Diabukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki.
Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki),
lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,
dekatdengan hati lelaki untuk disayangi.
''Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor form his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.''

Tuesday, August 19, 2008

DOA-DOA AMALAN


1- Doa Untuk Kedua Ibu Bapa
Maksudnya : Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil .
2- Untuk Kebahagiaan Sekeluarga

Maksudnya : Wahai Tuhan Kami! Berilah kepada kami dan isteri-isteri kami dan anak cucu kami pendingin mata dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.

.

3- Mendapat Keturunan Yang Baik

Maksudnya : Wahai Tuhanku! Berilah kepadaku dari pihak-MU keturunan yang baik, kerana sesungguhnya Engkau mendengar doa.

4- Untuk Mendapat AnakIni doa nabi zakaria... dia tak de anak selama 10 tahun, so, dia berdoa cam tu... peh tu Allah kurniakan isteri dia mengandung.. dan sesuai tuk orang yang jodoh lambat

Maksudnya : Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan bersendirian walhal Engkaulah sebaik-baik waris.

5- Supaya Anak Cucu Mendirikan Solat

Maksudnya : Wahai Tuhanku! Jadikanlah aku orang yang mendirikan Solat dan begitu juga anak cucuku. Wahai Tuhan kami! Terimalah doaku , Wahai Tuhan kami! Ampunilah akan daku dan dua ibu bapaku dan orang-orang yang beriman pada hari tegaknya hisab.

DOSA YANG LEBIH BESAR DARI BERZINA

Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaianya yang serba hitam menandakan bahwa ia berada dalam dukacita yang mencekam. Kerudungnya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang tengah meruyak hidupnya. Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan uluk salam.

Maka terdengarlah ucapan dari dalam "Silakan masuk". Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya berderai tatkala ia berkata, "Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya. Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya." "Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s. terkejut. "Saya takut mengatakannya" jawab wanita cantik. "Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa. Maka perempuan itupun terpatah bercerita, "Saya... telah berzina. "Kepala Nabi Musa terangkat, hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan, "Dari perzinaan itu saya pun... lantas hamil. Setelah anak itu lahir, langsung saya... cekik lehernya sampai... mati," ucap wanita itu seraya menangis semahu-mahunya. Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik, "Perempuan hina, pergi kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatanmu. Pergi!"... teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata kerana jijik. Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu, hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terantuk-antuk keluar dari dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu. Bahkan ia tak tahu mau dibawa kemana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya.

Ia tidak tahu bahwa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya, "Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?" Nabi Musa terperanjat. "Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?" Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril. "Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?" "Ada!" jawab Jibril dengan tegas. "Dosa apakah itu?" tanya Musa kian penasaran. "Orang yang meninggalkan sholat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina" Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusyuk untuk memohon ampun kepada Allah untuk perempuan tersebut. Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Bererti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya.Sedang orang yang bertobat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahwa Allah itu berada di jalan ketaatan kepadaNya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mau menerima kedatangannya.

(Dikutip dari buku 30 kisah teladan - KH Abdurrahman Arroisy). Dalam hadis Nabi SAW disebutkan : Orang yang meninggalkan sholat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur'an, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka'bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan sholat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah delapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari diakhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia. Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban sholat dengan istiqomah.

7 Ayat Penting Amalan Harian

Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa laut.

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut

4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu yang tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang alam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu,walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, kerana sudah biasa

CUTE TWINS

Ade member aku hantar gambar2 ni tadi. Hmmm cute tul gambar twins ni. Kalau la ade anak kembar satu hari nanti.... (perasannya)... BOLEH KE???





Sudahkah Tunai 10 Hak???

Sebelum Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat islam seluruhnya. Berikut ialah kandungan wasiat tersebut: "Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara.

1. HAK KEPADA DIRI : Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2. HAK KEPADA MALAIKAT MAUT: Mengqada kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

3. HAK KEPADA KUBUR: Membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajud dan membantu orang yang dizalimi.

4. HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR: Tidak berdusta, sentiasa berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

5. HAK KEPADA MIZAN (Neraca timbangan amal pada hari akhirat): Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.

6. HAK KEPADA SIRAT (Titian yang merentangi neraka pada hari akhirat): Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

7. HAK KEPADA MALIK (Penjaga neraka): Menangis lantaran takutkan Allah s.w.t., berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperbaiki akhlak.

8. HAK KEPADA RIDHWAN (Malaikat penjaga syurga): Berasa redha dengan Qada' Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

9. HAK KEPADA NABI MUHAMMAD S.A.W.: Berselawat ke atas Baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadis), menyayangi para sahabat dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

10. HAK KEPADA ALLAH S.W.T.: Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

Rasulullah s.a.w. bersabda:, "Sampaikanlah pesanku biarpun dengan sepotong ayat".

Tuesday, August 12, 2008

Gelagat Si Adib


Sejak dah boleh berjalan ni si Adib ni tak letih2 berjalan. Dah tak nak merangkak dah. Ni antara aksi yg sempat aku rakam hujung minggu lepas.

Praktis berjalan pakai kasut kat porch rumah....

video



Praktis lagi.... Abang Heri ade kat pagar tu...

video

Main sambil tengok tv

Adib nak dirilah...

Ape bende ni????..

Sehari suntuk dah main..... Comelnya dia tidur.....

Atlet Olimpik

Sejak start je Sukan Olimpik nih, hasben aku ngan anak buah aku si Heri tu bukan main lagi aktif bersukan. Last weekend diaorang main badminton. Aku pun join la apa lagi. Sampai lenguh tangan aku ni sampai ke hari ni. Dah lama tak main tu yang lenguh tu. Si Aleeya ngan Adib pun menyebok sama.


Alamak... gambar2 ni blur lak...


!!!!THE PLAYERS!!!!


Pandai ke Yaya pukul bulu tangkis tu......
Sedia.... Yaya nak pukul ni..
Alamak...... Masuk longkang da......
Tengok Abah buat ni.... Terer tak???

!!!THE REFEREE!!!!
Main elok2 tau...


Reket ni elok ke tak????.....


Mana lak bulu tangkis tu????




Biar Adib main la pulak...




Letih la.... Duk kat Opah la jap...








Kancil Vs Saga

Dah hampir 5 tahun aku kahwin, this is the first time aku dengar hasben aku kata nak jual Kancil dia. Aku dah beberapa kali cakap pada dia suruh jual kereta tu sebab dah ade Wira. So just maintain satu kereta. Tapi hasben aku tak nak sebab dia sayang kereta tu. Katanya nak pakai sampai reput. Ha..Ha..Ha..


Ni la dia Turbo kesayangan My Hubby....aDE BERANI????







So one very morning, before i went off to work, dia cakap dia rasa nak jual kancil tu. Aku senyum je. Aku cakap la dari dulu lagi aku dah suruh. He is considering for the new Saga BLM tu. Aku ok je (sebab dapat kereta baru beb). Asalkan dapat jimat minyak dah ok dah. Al-maklum la Kancil tu kan ke Turbo punya. 3 hari sekali telan minyak Rm50 lak tu. Sesak dado den dibueknye.



SAGA BLM in consideration..........





Aku prefer Kaler Mountain Blue ni.....




Hasben aku mesti modified kereta ni.. Maybe camni kot????


Tapi sayang gak kat Kancil tu sebab selama ni kereta tu la yang berkhidmat selama aku keje kat Wangsa Maju nih... Dan sebabkan nak kawin ngan aku la suami aku tukar kereta dari Iswara ke Kancil (sebab instalment rendah, cepat sikit kumpul duit hantaran... He..he...) Anyway, dah sampai masanya kitaorg tukar kereta yang lebih sesuai & convenient especially dari segi fuel saving. Tapi maybe tak le tukar dalam masa terdekat ni. Maybe after raya @ early next year. Queue pun tgh panjang lagi. Maybe nak tunggu gak MPV keluaran proton in 2009. Insya-Allah.




WIRA SE kebanggaan aku... Even teringin nak pakai VIOS tapi belum mapu lagi so berangan je la macam bawak VIOS masa bawak WIRA ni... He..He....




Idamanku...............

Friday, August 8, 2008

My First Unit Trust

Yesterday one of my collegue citer pasal unit trust as he is an agent. Aku memang dah lama interested in inevesting some of my money in unit trust tapi kewangan aku belum lagi mengizinkan. Since EPF sekarang ada skim for unit trust, aku fikir why not aku guna skim tu to invest. Kalau letak dalam EPF pun return sikit. Member aku ni Public Mutual punya agent so dia describe la sedikit sebanyak pasal UT ni. Only invest 20% from baki yang boleh digunakan dari akaun 1 (dalam brochure PM tu ade la pengiraan dia). Aku kira2 aku ngan hasben aku entitle to apply for the scheme walaupun tak banyak.

Actually aku dah lama dengar pasal UT ni tapi tak berani nak try. Tapi after aku buat some research & mendalami sedikit sebanyak (yg patut2 je la) pasal UT ni aku pun beranikan diri to take some risk. Lagi pun mana berani nak cuba banyak2 (duit pun tak banyak sebenarnya). Kesimpulan yg boleh aku buat is UT ni bukanlah satu pelaburan yg pasti mendatangkan keuntungan dalam masa kurang dari setahun. UT adalah sebagai alat untuk perancangan jangka sederhana hinga panjang. Kalau tak berani nak invest dalam UT ni just letak le duit tu dalam ASB atau Tabung Haji (macam mak2 kita dulu).

Tapi ade jugak member aku yg anti ngan UT ni. Dia prefer invest in ASB je. Kiranya jenis 'low risk' profile investor la. Anyway, pada aku nak compare ASB ngan UT is like comparing 2 different thing. Of course la both ade pro & cons. Tapi kena ingat return tinggi, risiko tinggi...return rendah, risiko rendah...basic principle.. So, tepuk dada tanya selera la. Lagi satu yang penting pada aku is insurance. W/pun sikit at least ade la protection. Jadi la untuk each of my family members- aku, hasben & anak2. Yang pasti pada aku insurance is for wealth protection meanwhile unit trust is for wealth creation (berangan nak kaya la ni!!!!) Ha..ha..ha...

Lagi satu tengah top sekarang ni is ASB loan. Mana2 bank pun ade offer ni tapi so far aku tak interested in taking one. Pada aku menyusahkan je kalau kena komited untuk bayar hutang pada bank. Tapi some people kata, kalau tak buat ASB loan tak de la saving. Well, in saving disiplin tu penting. Nak saving sendiri tak sanggup tapi nak bayar hutang bank sanggup lak---> sebab terpaksa la pun. Lagi pun simple calculation pun aku dah nampak ASB loan ni merugikan je... Baik simpan sendiri. Lagipun advise from Azizi Ali, "Jangan melabur dengan duit hutang".

Masa tengah surf internet this morning, aku surf one website ni so aku terjumpa pasal ASB loan ni haram. Ye ke???? Aku tak tahu lak pasal tu. According to the article, walaupun pelaburan ASB itu HARUS menurut Majlis Fatwa Kebangsaan, namun jika meminjam dari Bank Konvensional seperti Loan ASB dari Maybank/RHB/CIMB untuk tujuan menyertai pelaburan ASB, ia telah disepakati HARAM oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan semua mufti-mufti Malaysia. Ini kerana pinjaman wang dari bank konvensional tersebut adalah riba(terfikir pulak Maybank Islamik/RHB Islamik dan CIMB Islamic tidak ada menawarkan Loan ASB...kenapa?). Tatkala itu, isu ASB tidak perlu diambil kira lagi kerana asal cara anda mendapat duit untuk melabur itu pun sudah haram.

Tapi yang menjadi persoalan jugak, macamana pula dgn "Pinjam Duit Dari Bank Untuk Beli Rumah or Kereta" atau "Pinjam Duit Dari PTPTN Untuk Sambung Belajar" ????regardless islamic loan, yg ni pun ade unsur2 riba..dan bagaimana pule dgn beribu2 pekerja2 islam yg bekerja dan mkn gaji dgn bank2 ini?? mcmana dgn hasil gaji yg diberi pd anak bini mereka sedangkan mereka bekerja di bank2 konvensional ini??? Tapi pada aku sebenarnya, benda ini terlalu subjektif sangat. Negara Islam 100% pun tidak dapat lari dari riba dan haram ini. Terlalu banyak benda yang syubhah dalam dunia ni & kita tak dapat lari dari benda2 macam ni melainkan duduk kat tempat yang tak terlibat dalam arus kemodenan & ketamadunan manusia. (Wujud ke tempat camtu????)

Tapi bagi orang macam aku ni, dan peringatan untuk sesape yg baca blog ni, sama2 lah kita berusaha menjauhkan diri dari unsur2 syubhah ni. Selagi kita boleh elak kita elakkan. Semoga kita semoga dilindungi Allah dari perkara2 tersebut. AMIN!!!!!!!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...